Katarina Wennstam's böcker

Nu kommer jag med boktips igen hehe! En av mina absoluta favoritförfattare är Katarina Wennstam. Hon är en av mina största förebilder och jag inspireras så mycket av henne. De två översta böckerna på bilden nedan är icke-skönlitteratur och kretsar kring samhällets syn på våldtäkt. Tack vare att en lärare tipsade mig om Flickan och skulden så fick jag upp ögonen för feminism och engagerade hela gymnasiet till att predika kring våldtäktskultur, machokultur och victim blaming och så vidare och så vidare. Skrev hela mitt gymnasiearbete som handlade just om våldtäktskultur baserat på Wennstams fackböcker. 
 
Men Katarina Wennstam har även skrivit flera deckare/romaner som är helt fantastiska (alla är inte med på bilden). De går att läsa fristående men rekommenderar starkt att de läs i ordning. Wennstam är expert på att kombinera spänning, politik och genus. Första boken heter Smuts och kretsar kring trafficking och sexhandel, denna läste jag ut på bara några timmar. 
 
Så vill ni ha en ny bokserie att läsa i höstmörkret så tycker jag ni kan läsa Katarina Wennstams böcker!
 
 
Tips | |
Upp