Pluggtips

 
Läs högt för dig själv. När jag pluggade till psykologitentan i höstas gick jag runt i lägenheten och läste upp svaren på instuderingsfrågorna högt för mig själv om och om igen. Sen satt det som en smäck och jag fick VG på tentan. 
 
Ha en almenacka. Skriv ner alla uppgifter och när dom ska in så går det enklare att strukturera upp vad du behöver göra och när du behöver göra det. 
 
Överstrykningspennor i olika färger. Som ni ser på bilden så stryker jag över alla mina anteckningar i olika färger. Varje färg har olika betydelser, exempelvis är gul = ett begrepp, medan orange = begreppsförklaring. Blå = något jag inte förstår som jag sen tog upp med min studiegrupp, osv osv. 
 
To do lists. Jag gör listor på allt, älskar verkligen listor och sen kunna kryssa över när jag är färdig. Bra sätt att strukturera dessutom. Ett tips är Google Keep-appen (finns nog bara till Android tror jag) där man kan skapa listor som sedan kryssas över. 
Sätt upp rimliga mål. Jag har alltid haft problem med att jag alltid har för höga krav på mig själv. Vilket fick mig att må otroligt dåligt första och andra året på gymnasiet. Sen fick jag en helt fantastisk lärare som fick mig att släppa på pressen och kraven vilket gjorde att plugga inte blev något ångestladdat längre. Så försök ha rimliga mål på er själva, alla kan inte få högsta betyg i allt. Bättre att satsa på det ni tycker är roligt och sen sätta lägre mål i det ni inte finner lika kul. Huvudsaken är ju egentligen bara att man är godkänd. 
 
Vardagliga ting | |
#1 - - Henrietta Nylund:

Bra tips!

#2 - - Elsa:

Vilket bra inlägg! :)

#3 - - Beatrice:

Riktigt bra tips, gjorde likadant när jag pluggade! :)

Upp