Kokosolja

 
En av mina favoritprodukter måste vara kokosolja. Det fungerar att steka i, ha som body lotion, läppbalsam, rakgel eller bara för att äta en tesked för lite extra energi. 
 
Jag brukar mestadels använda kokosolja som stekfett, speciellt till kyckling, blir så gott med en liten hint av kokos. Men det finns även smak- och doftfri kokosolja för er som inte vill ha varken doften eller smaken men ändå ta del av kokosoljans hälsofördelar. 
 
Kokosolja består av mättat fett med korta fettkedjor, vilket betyder att kroppen får jobba på ett annat sätt när den ska bryta ner kokosoljan till skillnad från andra mättade fetter. Nästan 50 % av kokosoljans fettsyror förbränns direkt i levern (alltså lagras inte i fettcellerna utan förbränns direkt).Kokosoljan kan på så sätt öka metabolismen och bidra till fettminskning. Ifall du ska köpa kokosolja se till att välja en ekologisk variant och se även att den är kallpressad för det är den oljan som är bäst för kroppen. 
 
Mat & recept, Träning & hälsa | |
#1 - - Hanna Sahlqvist:

Men åh det låter ju hundra gånger bättre än typ margarin :)
Kram Hanna!

#2 - - Malou:

Älskar kokosolja!! Man kan använda det till så mycket!!

#3 - - Mathilda:

Hej!
På måndag påbörjar jag mitt äventyr på andra sidan atlanten, i San Francisco, CA! Följ gärna mig under mitt år som au pair inne på min blogg. KRAM!

#4 - - N:

Himla bra!

#5 - - Lucy:

Har aldrig testat koks olja innan faktiskt :/ kanske på tiden att man gör det :P

#6 - - Sara:

Har varit väldigt skeptisk till oljan men det är så många som är så nöjda med det så nu måste jag nog prova. Det lät så gott att steka kyckling i. :)

Svar: Det är ju ganska dyrt, men jag tycker ändå det är värt att prova! Gillar du inte att ha det som stekfett kan du göra en Body skrub av det, bara blanda med socker! Men tycker absolut du ska testa :)
Sanya

#7 - - Amanda Jönsson:

Har velat prova på det så länge nu, men inte fått tillfälle än!

#8 - - Hanna:

Om du inte har testat det så tycker jag du ska prova att steka bananpannkakor i kokosfett. Blir supergott! :)

Svar: Åh det ska jag testa! Tack för tipset :)
Sanya

#9 - - Julia:

Åh, älskar kokosolja!

Upp